Site Loader

Het is dus belangrijk om niet alleen goed financieel gedrag te modelleren, maar er ook over te praten en uit te leggen.Voor jongere kinderen is een eenvoudig geldconcept om te begrijpen dat je moet wachten op iets wat je wilt. Vaak zou het het meest zinvol zijn om hierover te praten op het moment dat bijvoorbeeld een kind in de winkel staat en iets wil kopen. Dit kan worden versterkt door:

Hoe kun je gemakkelijk sparen?

Het creĆ«ren van een “spaar-” en “bestedings”-pot of spaarvarken: Elke keer als je kind geld krijgt, verdeel je het gelijkelijk over de twee potjes. De visuele weergave en de tactiele ervaring zullen helpen de verschillende toepassingen te versterken. Op deze website is daar al eens vaker over gesproken.

  • De uitgavenpot kan worden gebruikt voor snacks en lolly’s, terwijl de spaarpot naar duurdere artikelen gaat, of daadwerkelijk sparen – zolang het doel van elk ervan duidelijk is en vastzit. Ook kan het zijn dat je nog rentes moet afbetalen van een lening?

Ga je een kleine lening afsluiten?

Als je snel 500 euro lenen op het internet aan het overwegen bent, stel dan een (redelijk) doel: wil uw kind een nieuw speeltje? Laat ze een doel stellen om het te kopen, en werk met ze samen om er voor te sparen. Houd er rekening mee dat als het doel te groot is, het kind waarschijnlijk gefrustreerd zal raken en het doel van de oefening zal verslaan. Als het een groot doel is en iets wat ze echt willen, overweeg dan om hun “investeringen” te matchen, zodat de beloning wat sneller komt.

Het is altijd slim om goed onderzoek te doen naar leningen

Een andere belangrijke les om de jongere generatie te leren over geld is dat geld eindig is. Je hebt er maar zoveel van, en als het eenmaal weg is, is het weg. Vaak wordt dit aangetoond door een van de oudste trucs uit het boek: een zakgeld of zakgeld – en, als ouderlijke figuur, streng zijn met die zakgeld… geen stiekeme “extra” geld omdat ze het allemaal aan ijs hebben uitgegeven.

  1. Als er geen toelage op de kaarten staat, om welke reden dan ook, zijn er nog een paar andere manieren om dit met de kinderen te delen. Dit houdt in:
  2. Praten door middel van uw aankoopkeuzes: U koopt het winkelmerk in plaats van de merknaam die ze in commercials zien omdat het hetzelfde smaakt en een dollar minder duur is.
  3. Laat ze iets van de lijst kopen: Als je in de winkel bent, geef ze dan iets van je lijstje om te kopen – bijvoorbeeld fruit voor $2 (en je hebt genoeg nodig voor het hele gezin voor een dag, of iets dergelijks).
  4. Praten door middel van uw aankooplogica: Buiten, “we kopen x vanwege y”, kun je praten door de financiĆ«le logica, dingen als, “is dit echt iets wat we deze week nodig hebben omdat we naar dat zwembadfeestje gaan” of “kunnen we dit huren of lenen in plaats van het te kopen?”
  5. Dit is een gesprekspunt dat zich ontwikkelt als kinderen ouder worden en een baan krijgen en wat meer geld hebben om mee te spelen… en ze hebben het verdiend.

Haley

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Calendar

October 2021
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031